Günden Kalanlar Kazuo Ishiguro

Bence kitabın ismi çok güzel. Okurken günlük yazmam geldi aklıma.
Birde İngiliz'lerin ne kadar kibar olduğunu düşündüm.

Günden Kalanlar kitabını neredeyse iki haftaa da bitirdim.
Aslında sayfa sayısı olarak kalın bir kitap değil. Şöyle bir araştırdım da yazarı tam bir "anlatı ustası" diye geçiyor.
Gerçekten de Başuşak anıların öyle bir anlatıyor ki... sanki karşısında bir dinleyici var ve soruyor gibi ama bunu  yaparken de sizi hiç rahatsız  etmiyor.
Ama nedense yavaş ilerledi bu kitap, sevmeme rağmen...

Stevens’in hayatını merkezine almakla birlikte, onun hizmet ettiği evin bir dönemin siyasetinin belirlendiği bir mekân olması üzerinden siyasi ve toplumsal meseleleri de dillendirmiş Ishiguro; Stevens’in başuşaklığının bir metafor olduğunu söyleyebiliriz. Muktedirlere boyun eğmiş, kendi kaderini tayin etmekten korkan, hak ve özgürlüklerine sahip çıkmaktan korkan kitleleri, Stevens özelinde alaya alıyor. Ancak kaba değil buruk bir alay. Nazi yanlısı Lord’una bağlılık adına dünyanın ve ülkesinin düştüğü duruma kayıtsız kalan, malikaneyi ziyaret eden konukların mevki ve rütbeleriyle övünen Stevens, bir zavallı olduğunun farkındadır: “Lord Darlington kötü bir adam değildi. Hiç değildi. En azından yaşamının sonunda bütün hatalarından kendisinin sorumlu olduğunu söyleyebilme ayrıcalığına sahip oldu. Yürekli bir adamdı.Yaşamda belli bir yol seçti, bunun yanlış bir yol olduğu ortaya çıktı, ama elden ne gelir, o seçmişti bunu, hiç değilse orası kesin. Bana gelince, ben bunu bile ileri süremem.Anlıyorsunuz ya, güvenmiştim. Lord hazretlerinin bilgeliğine güvenmiştim. Ona hizmet ettiğim bütün o yıllar boyunca yararlı bir şeyler yapıyor olduğuma güvenmiştim. Kendi hatalarımı kendim işledim bile diyemiyorum. Gerçekten de... İnsan kendine sormalı... Vakar bunun neresinde?” Tabi bir de uşağın geçmişe takılı kalma  meselesi var.

Bazen o kadar kızdım ki uşağa... bu kadar mı duygulara gem vurulur dedim....
Hatta babası vefat ettiğinde bile işini yarım bırakmaması gerektiğini düşünmesi vs... beni sinir etti vallahi...
Kitabın filmi de yapılmış henüz izlemedim ama izleyeceklerim arasına ekledim.

Yazarın anlatım dilini yavaş bulsamda sevdim... bakış açısı yalın, sade ve olduğu kadar olması beni etkiledi.
Sıra da diğer kitapları var.


Yorumlar

  1. Filmini izlemiştim,çok güzeldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En kısa zamanda izleyeyim o zmaan Handan Abla.
      İyi tatiller size .:)

      Sil
  2. En eski takip ettiğim bloglardan birisin hatta ben blog açmadan hatta çocuğunuz olmadan önceden diye hatırlıyorum :). Daha önce yorum yaptım mı hatırlamıyorum ama uzun süredir takip etmeme rağmen blog öncesi alışkanlığı mıdır nedir yorum yapmıyordum hiç :). Bunca zaman devam etmen süper, hiç bırakma yazmayı :). Ben de yorumsuzluğumu bu yorumla kırayım :).

    Kitaba gelirsen Beni Asla Bırakma yazarın çok sevdiğim bir kitabı, bu kitabını da merak ediyorum :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam. :)
      Daha önce yorum yaptığınızı hatırlamıyorum. Ama şimdiki yorumunuz için teşekkür ederim Öneri Makinesi. :))))
      Blog yazmayı o kadar çok seviyor ve önemsiyorum ki anlatamam.

      Yazarın ilk kitabını okudum ve Beni Asla Bırakma da alıp okuyacağım kitaplar arasında.
      Yeni yorumlar da görüşürüz.
      Keyifli haftasonları.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi